De verrekijker – Kees van Kooten

Al een tijdje wilde ik iets van Kees van Kooten lezen. Ik zag zijn boeken vaak in boekhandels liggen en was altijd wel nieuwsgierig. Het was er tot het boekenweekgeschenk niet van gekomen. Bij De Wereld Draait Door zag ik Kees van Kooten vertellen over zijn boekenweekgeschenk en ik was gelijk geboeid.

Het verhaal gaat over de verrekijker van zijn vader. Zijn vader was sergeant en had altijd een prachtige verrekijker waar Kees dan door mocht kijken. Zijn vader leerde hem hoe hij goed erdoorheen kon kijken en hoe hij moest scherpstellen. Nadat zijn vader was overleden had Kees zijn oorlogsdagboek gekregen. In dat dagboek zat een brief van de legerleiding met de vraag of C.R. van Kooten kan verklaren waarom hij een verrekijker zou hebben gevorderd van J. Treurniet uit het dorp Berkel en Rodenrijs. Is dit de verrekijker waar Kees mee opgegroeid is? Kees gaat op zoektocht naar J. Treurniet om hier achter te komen.

Ik heb het normaal niet zo op boekenweekgeschenken, meestal vind ik de boeken doordat ze zo kort zijn onafgemaakt. Omdat het boek van Kees van Kooten bestond uit verschillende anekdotes was dit totaal niet het geval. Het boek was hierdoor wel anders dan ik verwacht had, niet alle anekdotes gaan namelijk over de verrekijker. Kees van Kooten vertelt op zijn leuke en grappige manier over zijn jeugd, de verrekijker, hedendaagse zaken en hij fantaseert over de familie Treurniet. Kortom: gewoon lezen dat boekje.