Een schitterend gebrek – Arthur Japin

Ik hoorde al lang mensen over Arthur Japin praten. Zijn boeken zouden prachtig zijn, vooral over Een schitterend gebrek en Vaslav hoorde ik goede verhalen. Een paar jaar geleden ben ik al een keer begonnen in Een schitterend gebrek, het begin begreep ik niet en het stond me totaal niet aan. Na een paar bladzijdes besloot ik te stoppen en het boek een paar jaar later te lezen, als ik iets ouder zou zijn. Dat heb ik nu gedaan. Het begin vond ik totaal niet meer onbegrijpelijk, ik vond het geweldig en ik heb het boek in één adem uitgelezen.

japin2

Even een korte samenvatting:

Het boek gaat over Lucia en het speelt zich allemaal af in de 18de eeuw. Lucia kent weinig tot geen zorgen in haar jeugd. Ze groeit op op een landgoed, het landgoed van de gravin bij wie haar vader in dienst was. In de zomer komen er veel gasten op dit landgoed voor de bruiloft van de dochter van de gravin, waaronder ene Giacomo Casanova. Lucia en Giacomo worden verliefd en besluiten hun toekomstplannen vast te leggen: over een halfjaar zal Giacomo terugkomen en zullen ze zich verloven en daarna trouwen. Alleen slaat het noodlot toe: Lucia krijgt de pokken en haar gezicht ziet er verminkt uit. Ze besluit met een smoes te vertrekken.

Als eerste, ik houd van de schrijfstijl van Arthur Japin. Ik denk dat het niet een schrijfstijl is die iedereen ligt, het is wat formeel en soms omslachtig, maar ik vind het prachtig. Ik denk dat zijn schrijfstijl goed aansluit bij de tijd in het boek. Daarnaast houd ik sowieso van historische romans, maar dit boek vind ik wel erg fijn. Ondanks dat dit boek niet op veel feiten gebaseerd is en Japin veel verzonnen heeft, vind ik dat het verhaal perfect in de 18de eeuw past. De Verlichting, de honger naar kennis komt vooral in het karakter van Lucia erg duidelijk naar voren. Dit boek is heel erg zielig en tragisch. Ik had het zo met Lucia te doen en het leek allemaal maar niet beter te worden. Nadat ik het boek uit had, zat ik nog een lange tijd met een naar gevoel omdat ik het allemaal zo rot voor haar vond.

japin3

Kortom, ik houd van dit boek. Ik zou dit boek aanraden aan iedereen die van historische romans houdt. Ik vind het een prachtig verhaal en ik denk dat dit zo’n boek is dat ik altijd zal onthouden. Ik geef dit boek 4 sterren (-1 ster voor het einde, maar daar zal ik niks over verklappen).