Boeken Persoonlijk Recensies

Efter – Hanna Bervoets

Efter - Hanna Bervoets

In Efter van Hanna Bervoets wordt een wereld geschetst waarin liefde als een ziekte gezien wordt en je in een kliniek terecht komt bij de eerste tekenen van liefdesverslaving (LAD). Verder geen liefdesverdriet meer, er wordt een nieuw medicijn ontwikkeld genaamd Efter om verliefdheid tegen te gaan. Dat gaat (natuurlijk) niet helemaal goed.

Het boek speelt voornamelijk rondom de introductie van het nieuwe medicijn Efter. Je bekijkt dit vanuit verschillende perspectieven: patiënten die het medicijn gaan gebruiken, een wetenschapper en bijvoorbeeld een kritische journalist.

Het is een sciencefiction roman, het boek geeft een (verontrustend) beeld van de toekomst waarin de liefde als een nieuwe ziekte gezien wordt waar geld mee verdiend kan worden. Verliefdheid blijkt op andere verslavingen te lijken. Het grootste deel van het boek speelt zich af in het Jagthof, een kliniek voor mensen met LAD (Love Addiction Disorder). Hier worden verschillende patiënten gevolgd die met therapie en medicatie verschillende fases doorgaan.

Efter - Hanna Bervoets

Het hele idee van LAD en medicijnen tegen de liefde, vind ik ontzettend goed gevonden en interessant. Het goede van dit onderwerp vind ik dat aan de ene kant het een duidelijk fictief toekomstperspectief is, maar het aan de andere kant erg realistisch aanvoelt. Dit komt ook vooral door de medische termen die Bervoets gebruikt, hierdoor voelt het meer als een echte ziekte.

Dat het verhaal in de toekomst speelt, zorgt er ook voor dat er allerlei nieuwe technieken genoemd worden. Zo worden er meeks geschreven, zijn mensen met elkaar aan het gazen en wordt de iPhone als ontzettend ouderwets gezien. Deze nieuwe namen vind ik grappig gevonden en het is leuk om te merken hoe snel je aan die nieuwe namen gewend raakt. Wat ik alleen niet helemaal begreep, was dat de meeks een soort persoonlijke blogposts zijn, maar dan wel hele persoonlijke blogposts. Van sommige informatie die daarin stond kon ik me niet voorstellen dat je dat ooit met iemand zou delen. Maar goed, misschien is dat wel een onderdeel van LAD.

Efter - Hanna Bervoets

Bervoets vertelt vanuit ontzettend veel personages, in het begin voor mij te veel om bij te houden. Dit maakt het begin lastig om doorheen te komen. Als je eenmaal bezig bent en je een duidelijker beeld van de verschillende personages (en de onderlinge verbanden) krijgt, wordt het boek gelijk een stuk leuker om te lezen. Zelf denk ik dat het boek overigens net zo goed was geweest met minder personages en dan was het wel een stuk duidelijker geweest.

Wat ik jammer vond, is dat de samenleving niet meer uitgebreid beschreven werd. Het gaat vooral om het medicijn Efter. Ik was naast het medicijn ook erg nieuwsgierig hoe de samenleving eruit zou zien als liefde als een ziekte gezien wordt. Dit wordt wel beschreven, maar ik had daar graag meer van willen lezen!

Al met al, ik vond Efter een interessant en goed boek. Het hele idee dat liefde als een psychische ziekte gezien wordt, vind ik goed gevonden. Ik had het alleen fijner gevonden als het vanuit minder perspectieven geschreven was, zodat het begin net zo meeslepend was als het eind. Ik denk dat dit boek een aanrader is, zeker als je van psychologische verhalen houdt en dit (niet zo mooie) toekomstbeeld je interessant lijkt.

[bol_product_links block_id=”bol_55d5fe8bb581d_selected-products” products=”9200000030108002″ name=”efter” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]