How to Save a Life – Sara Zarr

Het eerste boek van 2016 heb ik uit! Het is How to Save a Life van Sara Zarr. Een boek voor jou als je van het genre Young Adult (YA) houdt en weg bent van realistische verhalen.

Het boek gaat voornamelijk over Jill en Mandy. De vader van Jill is net overleden, waardoor ze eigenlijk nergens zin in heeft. Dan komt haar moeder ook nog met een volgens haar vreselijk idee: ze wil opeens een baby adopteren.  Mandy wil haar leven veranderen. Ze is zeventien jaar oud, zwanger en vastberaden om haar kind een ander leven te geven dan ze zelf heeft. Via een website komen Mandy en de moeder van Jill met elkaar in contact. Mandy pakt haar spullen en gaat tot de bevalling bij Jill en haar moeder wonen. Dat gaat, uiteraard, niet zonder problemen.

In het begin vond ik het een beetje lastig inkomen, dat kwam vooral omdat ik de beide personages niet erg aardig vond overkomen. Ik vond Jill bot en chagrijnig en Mandy kwam in het begin irritant en simpel over. Het mooie van het boek is juist dat dit compleet verandert en dat beide personages groeien. In het begin had ik wel gelijk dat ik verder wilde lezen, puur omdat ik de situatie van Jill zo vreemd vond en wilde weten hoe het ging aflopen.

Het leuke vind ik dat er aparte hoofdstukken zijn die elk vanuit een verschillend perspectief geschreven zijn. De hoofdstukken vanuit het perspectief van Jill en van Mandy wisselen elkaar af. Soms zie je ook een gebeurtenis door twee verschillende perspectieven, dat vond ik zelf erg leuk. De verschillende hoofdstukken zijn zo anders geschreven, alsof het perspectief van Mandy bijvoorbeeld door een compleet andere schrijver geschreven is. Dat vind ik erg knap en daarnaast leest het erg fijn.

howtosafealife2

Hoewel ik het verhaal mooi en bijzonder vond, vond ik het boek niet erg diepgaand. Het is bijvoorbeeld niet een boek dat ik de rest van mijn leven zal herinneren. Wel vond ik het een fijn boek om te lezen, je hoeft er niet echt bij na te denken en het leest gemakkelijk snel door. Dat was precies waar ik naar op zoek was, vandaar dat ik blij ben dat ik het gelezen heb. Een aanrader voor jou als het verhaal je aanspreekt, je van YA houdt en graag een boek wil lezen dat lekker gemakkelijk leest.