Inspirerend boek: Banksy – Wall and Piece

Sinds ik een documentaire (Exit Through the Gift Shop) over Banksy gezien heb op school, ben ik ontzettend door Banksy geïnspireerd. Banksy is een kunstenaar, politiek activist, schilder en ga zo maar door. Wat bijzonder is aan Banksy is dat hij zijn identiteit geheim houdt. Met zijn werk keert hij zich af tegen bijvoorbeeld de monarchie, oorlog en reclame. Dit doet hij altijd met humor.

De documentaire die ik heb gezien, gaat niet alleen over Banksy. De documentaire beschreef ook het verhaal van Thierry Guetta, die op mij als een soort dief overkwam. Guetta documenteert namelijk verschillende kunstenaars (vooral Banksy), steelt hun technicken en gaat zelf kunst maken. In de documentaire kun je ook goed zien hoe Banksy zijn kunst maakt en hoe hij zulke enorme prints op gebouwen krijgt. Naast dit boek is de documentaire ook zeker een aanrader.

Het boek is een ongeautoriseerde biografie aan de hand van prachtige foto’s van zijn werk. Als ik dit boek doorblader, word ik zo geïnspireerd. Kon ik maar zulke slimme teksten en prints bedenken! Voor mij voelt Banksy een beetje als een mythe. Hij blijft een mythe, omdat hij zijn identiteit geheim houdt en zijn werk niet verkoopt of tentoonstelt. Op een gegeven moment werd zijn graffiti uitgehakt om te verkopen, dat is toch idioot? In een boekhandel zag ik dit boek liggen en ik wilde het zo snel mogelijk afrekenen en meenemen naar huis, toch ben ik “verstandig” geweest en heb ik het niet gedaan. Toen ik thuis kwam en het boek op internet liet zien aan mijn zus en moeder, bleek dat ze allebei dat boek ook al heel lang wilden hebben. Zo besloten we het boek alsnog te bestellen. Ik ben er zo blij mee!