Boeken

Maartje Wortel – Er moet iets gebeuren (recensie)

Gisteren las ik Er moet iets gebeuren van Maartje Wortel uit. Dat vond ik eigenlijk heel jammer, want ik wilde nog veel langer lezen. De verhalen waren mooi en ik ben verliefd geworden op de schrijfstijl van Maartje Wortel.

In Er moet iets gebeuren staan 13 verhalen die min of meer met elkaar samenhangen. De verhalen gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen en ze gaan steeds de compleet andere kant op dan je verwacht. Eén ding staat wel vast: het gaat over mensen, voornamelijk mensen met een gebrek of gemis. De verhalen zijn soms vreemd, soms grappig, soms verdrietig en soms alleen maar leuk. Ze zijn ook persoonlijk: Maartje Wortel komt bijvoorbeeld ook als een personage terug in het boek.

Voordat ik aan dit boek begon, wist ik niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Nu ik het uit heb, vind ik het juist lastig om te beschrijven hoe het boek is. De vergelijking met Haruki Murakami vind ik passend: ik vond de schrijfstijl van Maartje Wortel ook erg op Haruki Murakami lijken. Ik denk dat dit zo is, omdat ze beide heel eerlijk over mensen schrijven. Ze beschrijven de meest vreemde mensen, alsof er niks aan de hand is. Dat trekt me van beide schrijvers aan.

maartjewortel_1

Er moet iets gebeuren van Maartje Wortel vind ik zeker een aanrader. Door dit boek ga ik ook de rest van Maartje Wortel lezen!