Recensie: 84 namen – R.P. Bosch

Alweer een tijdje geleden ging ik naar de boekpresentatie van dit boek. Gelijk was ik enthousiast: een verhaal over filosofie gemixt met een soort thriller, dat leek me wel wat. Dat bleek te kloppen! Ik heb zojuist het boek uitgelezen en ik ben nog enthousiaster dan eerst.

Het boek vertelt het verhaal van Naomi. Naomi volgt een filosofiecursus en werkt bij een aardewerkfabriek, Warchums Steengoed. Bij de fabriek gebeuren heel wat vreemde dingen. Naomi gebruikt haar filosofiekennis om deze vreemde dingen te onderzoeken.

84namen

In het boek lopen de uitleg over filosofie en het verhaal daarnaast door elkaar. Er zijn geen aparte hoofdstukken of iets dergelijks. Dit vind ik juist goed, de filosofie heeft namelijk veel invloed op Naomi’s leven. De stukken over filosofie zijn erg goed te begrijpen, ook als je nog nooit iets over filosofie gehoord of gelezen hebt. De hoofdpersoon, Naomi, is zelf iemand die een basiscursus doet en nog nooit eerder filosofie gehad heeft. Aangezien het uit haar beleving geschreven wordt, is de stof niet lastig om te begrijpen. Als het moeilijker wordt, raakt Naomi afgeleid of wordt er een vraag gesteld. Ik vind dit een erg slimme manier om ervoor te zorgen dat het niet onbegrijpelijke tekst wordt en het ook behapbaar is voor mensen zonder filosofie. In het begin was ik bang dat de filosofie stukken zouden lezen als een leerboek, gelukkig bleek dit totaal niet het geval te zijn. De interactie van de docent met de andere cursisten en bijvoorbeeld de beschrijvingen van de personen zorgden ervoor dat het verhaal levendig bleef en ik zelf geen moment afgeleid raakte.

In de boekpresentatie werd me al verteld dat Bosch delen van zijn lesmateriaal gebruikt had. In het boek staan soms ook tekeningetjes om stof duidelijk te maken, dat vond ik erg leuk gevonden. Aangezien Naomi de filosofie in haar leven gebruikt, zijn er gelijk goede voorbeelden om de filosofen nog beter te begrijpen. Daarnaast vind ik het ook een goed voorbeeld voor hoe je filosofie in de praktijk kunt gebruiken.

84namen84namen_2

Ik vind alleen niet dat je dit boek de hele tijd achter elkaar door kan lezen. De spannende stukken overigens wel, dan wilde ik steeds weten wat er verder ging gebeuren. Desalniettemin wilde ik na de stukken over filosofie er steeds even over nadenken en niet zomaar het volgende stuk al lezen. Juist daarom denk ik dat de mix van een speurdersroman en een uitleg over filosofie zo goed gevonden is. Aan de ene kant wilde ik zo snel mogelijk alles te weten komen, aan de andere kant was het dan van belang dat ik begreep hoe de filosofie werkte (en hoe Naomi dat in haar leven ging gebruiken).

Verder vond ik het knap en interessant dat alles in het boek met elkaar in verband staat. De voorkant van het boek krijgt een betekenis als je het boek gelezen hebt, de titel wordt opeens helemaal duidelijk, de namen in de titels van de hoofdstukken zijn 84 namen.. Dit laat zien dat er duidelijk over veel is nagedacht voordat het werd opgeschreven, dat vind ik zelf altijd leuk om te merken tijdens het lezen.

84namen_484namen_3

Negatieve punten heb ik eigenlijk amper. Het enige is dat er soms dingen op het gebied van technologie beschreven werden, die nu al achterhaald zijn. Er werd bijvoorbeeld beschreven hoe een app met behulp van Bluetooth werd overgebracht naar een ander mobieltje. Dit is natuurlijk maar een detail, daarom ergerde het me ook amper.

Ik vind dit een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in filosofie. De filosofie is interessant en goed te begrijpen. Daarnaast is ook het verhaal naast de filosofiecursus erg goed, interessant en spannend. Kortom: een boek dat je gelezen moet hebben!

Ben je net zo enthousiast geworden als ik? Houd dan vooral m’n blog in de gaten!

[bol_product_links block_id=”bol_5433e3c7d32d0_selected-products” products=”9200000023507541″ name=”84namen” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]