Recensie: IV van Arjen Lubach

Als Elsa op vakantie is in Frankrijk met haar vriend en zoontje krijgt ze een telefoontje van de politie, haar vader is vermoord en ze moet zo snel mogelijk naar Nederland komen. Zonder twijfel pakt ze gelijk het eerste vliegtuig, er is nog maar één plek in het vliegtuig over dus laat ze haar vriend en zoontje in het vakantiehuis in Zuid-Frankrijk. In Nederland komt ze erachter dat haar vader, emeritus hoogleraar middeleeuwse schriftcultuur, iets belangrijks op het spoor was. Hij zorgt ervoor dat Elsa Robin (studente met bijbaan in de archieven) en Maarten van Eck (beroemde televisieprofessor) tegen komt en samen gaan ze op speurtocht. Ze komen erachter dat Elsa’s vader achter een groot staatsgeheim was gekomen, de ontrafeling zou voor een hele nieuwe wereld kunnen zorgen. Tijdens haar speurtocht wordt Elsa achtervolgd door de politie en de moordenaars van haar vader, wat haar zoektocht niet bepaald makkelijker maakt. Begrijpen ze wat Elsa’s vader bedoelde met de speurtocht? Snappen ze het op tijd, voordat de moordenaars erachter komen wat ze precies doen?

Met IV bewijst Arjen Lubach dat hij behalve romans en filmscripts, ook nog eens goede thrillers kan schrijven. IV zit goed in elkaar, alles heeft met elkaar te maken en het verhaal is goed uitgedacht. De schrijfstijl van Arjen Lubach is precies hetzelfde als in zijn vorige boeken, alles wordt gedetailleerd beschreven zonder dat het saai wordt. De omgeving en de personen worden zo levensecht beschreven dat ik bijna vergat dat het fictie is, Elsa lijkt wel een vriendin van me en de speurtocht lijkt wel echt gebeurd te zijn. Na het lezen van één pagina werd ik in het boek getrokken, om het boek na 4 uur pas weer neer te leggen, uitgelezen en wel. Ik denk dat het boek ook zo snel weg leest omdat het verhaal zich in een korte tijd afspeelt: in amper 24 uur is het hele mysterie ontrafeld. Het boek wordt uit verschillende personen verteld wat het nog spannender maakt. Je leest precies wat iedereen doet en weet van elkaar en je krijgt steeds het gevoel dat het mis gaat, dat de verkeerde mensen Elsa vinden.

Verder vind ik het onderwerp van de thriller (het staatsgeheim) echt vernieuwend, ik heb nog nooit iets gelezen wat hier op lijkt. In het boek zitten veel historische feiten wat het boek extra interessant maakt: je leert er ook nog iets van. Ik vond het ook erg leuk dat de technologie een grote rol speelde in het boek, van Lorem Ipsum tot 3G en blogs, het zat er allemaal in.

Kortom, een bloedstollend, geweldig geschreven verhaal. Een van de beste thrillers die ik ooit heb gelezen. 5 sterren, al lijkt dat zelfs te weinig.