Recensie: Tethers – Jack Croxall

Tethers heb ik al een tijdje geleden gelezen (vanaf 27 juni tot 7 juli om precies te zijn). Ik heb er nog geen recensie over geschreven omdat ik steeds niet zo goed wist wat ik er nou eigenlijk van vond. Nu een tijdje later merk ik dat het boek niet super veel indruk op mij heeft gemaakt. Omdat er een paar keer gevraagd werd naar m’n mening over dit boek, schrijf ik er dus toch maar een blogpost over.

Het boek speelt zich af in het Victoriaanse tijdperk. Karl Scheffer en Esther Emerson (beide scholieren) vinden een notitieboekje met allemaal vreemde verhaaltjes en tekeningetjes erin. Ze kunnen het boek maar lastig los laten en besluiten iemand in te lichten. Als die persoon voor een lange tijd niet meer terugkeert besluiten ze dat ze actie moeten ondernemen en gaan ze weg uit hun vertrouwde dorpje, op zoek naar de maker van het boek.

Het verhaal klonk heel veelbelovend, ik was gelijk al benieuwd wat er allemaal in het notitieboekje zou staan. Ook toen ik begon met lezen was ik erg nieuwsgierig en wilde ik graag doorlezen. Op een gegeven moment staan de namen van Karl en Esther in het notitieboekje, toen vond ik het helemaal interessant worden. Was het de bedoeling dat zij het boekje zouden vinden? Helaas vond ik het verhaal toen iets minder worden. Wanneer Esther en Karl zelf op zoek gaan naar de antwoorden op hun vragen wordt het naar mijn mening wat ongeloofwaardig. Ze worden achtervolgd en toch kunnen Esther en Karl het opnemen tegen volwassen (en waarschijnlijk getrainde) mensen. Dit gebeurde meerdere malen in het boek en ik vond het allemaal iets te toevallig worden. Verder vond ik het boek niet meer zo spannend. In het begin wilde ik nog wel doorlezen omdat ik nieuwsgierig was, maar later las ik alleen maar door zodat ik het boek uit zou hebben. Dit kwam vooral omdat ik alle gebeurtenissen een beetje te onwaarschijnlijk vond worden. Kortom, ik vond het idee veelbelovend, alleen de uitwerking iets minder.