Persoonlijk Reizen

De allereerste dag in Rome: Spaanse trappen, Trevifontein, Victor Emanuel II, Sant’Ignazio

Goedemorgen! Iets meer blogjes dan jullie van me gewend zijn, ik wilde zo veel vertellen over Rome dat ik dat per dag ga doen. Eerst wilde ik een groot overzicht van m’n hele vakantie maken, maar dat werd zo groot dat dat niet ging werken. Nu komen er dus een paar dagen achter elkaar blogjes online over Rome!

Maandag vertrokken we hartstikke vroeg naar Rome onder het mom “dan hebben we in Rome nog een hele dag!”. Het leek een heel goed idee, maar om half vijf ’s ochtends vond ik het toch iets minder leuk. Gelukkig kon ik nog even uitrusten in het vliegtuig en was ik helemaal niet zo moe. We hadden vanuit het hotel een taxi geregeld. Zo hoefden we niet op zoek naar taxi’s en was de prijs al van tevoren afgesproken. Onderweg naar het hotel kregen we van de chauffeur nog een mini-tour en kletste Maikel met hem over voetbal. Aangezien het nog zo lekker vroeg was, konden we onze hotelkamer nog niet in. We lieten onze koffers in het hotel staan en liepen wat rondjes. Dit was alleen iets heftiger dan de bedoeling. Het begon er al mee dat we natuurlijk nog de kleding van het vliegtuig aanhadden. Met lange dikke spijkerbroeken liepen we door Rome, waar het ondertussen zo’n 25 graden was. Overigens wil ik het geheim van al die Italianen weten. Terwijl ik het enorm heet had, liepen zij in een volledig pak zonder dat ze eruit zagen alsof ze het warm hadden. Hoe dan. Goed, daarnaast had ik hakken aan (ik snap nog steeds niet waarom) en had ik mijn zonnebrand in mijn koffer in het hotel laten zitten (wederom, waarom?). Desondanks was het wel gelijk al hartstikke leuk hoor. We liepen naar de Spaanse trappen (hier was ons hotel ook erg dichtbij) en naar de Trevifontein. Bij de Trevifontein liepen we nog per ongeluk door een soort trouwerij, we vonden het al opvallend rustig. Achteraf bleken we precies achter een koppel te lopen dat romantisch van de trap af liep en gefilmd werd. Oeps. Maar kom op, wie gaat dat nou doen bij de Trevifontein?

Dit was dus best wel warm.

rome_2
De Trevifontein. In het midden Neptunus (god van de zee). Links zie je een paard dat steigert en rechts een rustig paard. Zij staan symbool voor de twee gezichten van de zee. Je kunt bij de fontein een muntje met je rechterhand over je linkerschouder gooien, dan zul je weer terug komen naar Rome. Ik zag alleen heel veel mensen die met hun rechterhand een muntje over hun rechterschouder gooiden.

Afijn, ondertussen hadden we enorme trek en bestelden we een broodje kip. Tegen alle verwachting in kregen we een soort stokbrood met een schnitzel erop. Het was een beetje een vreemde combinatie maar eigenlijk was het ook wel lekker. De appelsap vond ik trouwens enorm teleurstellend in Rome. Overal hadden ze vieze groene chemische zure appelsap. Het smaakte alsof je een glas vol gesmolten appel Chupa Chups naar binnen goot.

Daarna wilden we naar de kerk van Sant’Ignazio lopen, alleen dit ging niet helemaal zoals gepland. Het zou tien minuten lopen moeten zijn vanaf de Spaanse trappen, maar wij deden er zo’n drie kwartier over. We zijn bij de goede straat compleet de verkeerde kant opgelopen (we waren te eigenwijs om een kaart te pakken). Hierdoor stonden we opeens voor het (enorme) monument van Victor Emanuel II. Dit wilden we toch zien, dus bleven we hier maar even. Het monument is echt enorm groot en je kunt het zowat overal in de stad zien. Het is zo veel versierd dat ik het heel erg lelijk vind.
rome_4
rome_3

rome_24

Hier waren we onszelf aan het uitlachen omdat we zo gigantisch verkeerd waren gelopen. In z’n hand heeft Maikel een kaart, die gingen we toch maar gebruiken.

Daarna kwamen we na wat gezoek toch bij de kerk van Sant’Ignazio aan. De kerken in Rome hebben indruk op mij gemaakt. Alles is zo groot, hoog en overdadig versierd. Ik wist steeds niet waar ik moest kijken.
rome_5
rome_6
rome_7
De donkere koepel die je op de laatste foto ziet is eigenlijk helemaal geen koepel. De paus wilde een koepel, maar als er een koepel kwam haalde dit het licht uit een ander gebouw weg. Dus maakten ze een schijnkoepel, het is zo geschilderd alsof er een koepel is. Op sommige plekken in de kerk lijkt het ook echt zo. Leuk hè.

Nadat we de hotelkamer hadden bekeken, ons omgekleed hadden (eindelijk zomerkleding en zonnebrand) en even hadden uitgerust vertrokken we naar Piazza del Popolo om daar Roma Passes te halen. Na zo’n hele dag kregen we al enorme trek dus aten we lekker Nederlands om half 6. Een groot voordeel: het hele terras is dan leeg! We vonden een leuk restaurant op een pleintje en aten pizza.

rome_8

Deze pizza was zo enorm lekker. Ik krijg weer trek als ik naar de foto kijk.

Ik wilde graag ook nog de Trevifontein zien als het donkerder was (en de fontein verlicht was). Dus liepen we weer naar de Trevifontein. Je merkt het, we hebben echt enorm veel gelopen op de eerste dag. We aten ook nog een ijsje, want ja, als ik in Italië ben eet ik pizza en ijsjes.
rome_10
rome_9

Na deze dag waren we best wel moe (zo veel gelopen!). Ik had ook nog eens een paar uur op m’n hakken gelopen dus mijn voeten waren zo goed als dood. We gingen lekker uitrusten in het hotel.

rome_11

Vind je dit leuk? Steun mij hier: