Persoonlijk Reizen

Stedentrip Antwerpen

Afgelopen week was ik samen met Maikel twee dagen naar Antwerpen. Aangezien we niet op een lange vakantie gingen, leek het ons leuk om een kleine stedentrip te doen. Hieronder zal ik jullie vertellen wat we allemaal hebben gedaan!

antwerpen1
We kwamen aan in het prachtige station van Antwerpen. ’s Ochtends vertrokken we vroeg vanuit Amsterdam met de trein naar Antwerpen. Dat was best goed te doen. We besloten via de winkelstraat (Meir) richting de Grote Markt en de Onze-Lieve-Vrouwenkapel te lopen.

antwerpen20
De winkelstraat Meir! We zijn hier een aantal keer doorheen gelopen en hebben heel wat winkels gezien, maar ik heb helemaal niks gekocht (helaas).

antwerpen2
Terwijl we in de winkelstraat liepen, zagen we dit gebouw. Zo mooi! We waren nieuwsgierig en gingen dus even naar binnen om te kijken wat het was.

antwerpen3
Binnen was het net zo mooi! Er waren binnen allemaal winkeltjes en restaurantjes, heel leuk. We besloten nog even wat langer binnen te blijven en wat te eten, dat hadden we wel nodig na de lange treinreis!

antwerpen5antwerpen4
Uiteindelijk kwamen we bij de Onze-Lieve-Vrouwenkapel aan! Deze beelden stonden aan de zijkant.

antwerpen6 antwerpen7
Het pleintje erbij vond ik ook zo mooi, deze kleinere huisjes vind ik zo lief.

antwerpen8
Een heel verschil vergeleken met deze enorme huizen op de Grote Markt! Deze huizen zijn zo groot en indrukwekkend.

antwerpen9
Natuurlijk kan een foto van het standbeeld van Silvius Brabo op de Grote Markt niet ontbreken! Idioot trouwens hoe veel kinderen op dit standbeeld klimmen en spelen. Achter het standbeeld zie je overigens het stadhuis.

antwerpen10
Deze wagen reed de hele dag rondjes. Ik vond ze niet zo leuk, want ik ben echt bang voor paarden. Daarnaast stonk het ook nog eens enorm!

antwerpen11
De Onze-Lieve-Vrouwenkapel van de andere kant! De kerk vind ik mooi, vooral die klokken. Die zijn enorm groot trouwens. De binnenkant van de kerk hebben we niet gezien, ik houd daar zelf niet echt van.
antwerpen12
De vlaggen bij het stadhuis.

antwerpen13
Vanuit daar liepen we naar het Rubenhuis, omdat ik dacht dat dat heel dicht bij de Grote Markt was. Ik was namelijk één keer eerder in Antwerpen geweest met mijn studie. Mijn richtingsgevoel was een stuk slechter dan ik dacht, want het was totaal niet in de buurt. Ach, daardoor hebben we wel de winkelstraat nog twee keer doorlopen. In het Rubenshuis zijn we overigens ook niet geweest, we wilden namelijk twee andere musea in. Toen ik met mijn studie in Antwerpen was, was ik naar de Erfgoedbibliotheek geweest en naar het museum Plantin-Moretus. Ik had daar zo enthousiast over verteld, dat Maikel daar ook heen wilde.

We liepen naar het Hendrik Conscienceplein, daar is namelijk de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience.
antwerpen14
De St.-Carolus Borromeuskerk, die staat ook op dat plein.

antwerpen15
En natuurlijk een standbeeld Hendrik Conscience zelf, hij was een Vlaamse schrijver. Van de bibliotheek heb ik helaas geen foto’s, want je mocht daar geen foto’s maken. Ze hadden een tentoonstelling van allerlei soorten oude landkaarten en boeken, heel mooi. De zaal waarin de tentoonstellingen zijn (de Nottebohmzaal), is alleen al prachtig.

biebbron foto van de bibliotheek

Na de bibliotheek liepen we door naar het museum Plantin-Moretus, dit is een oude drukkerij. Hier staan de oude drukpersen nog en je kunt bijvoorbeeld zien waar vroeger de boekwinkel was. Zeker als je van boeken houdt, is het echt een aanrader.

antwerpen16
De binnentuin.

antwerpen17
Dit zijn de drukpersen! De drukkerij van Plantin was echt idioot groot voor die tijd en had veel drukpersen vergeleken met andere drukkerijen. De oudste drukpersen zijn ook in dit museum te vinden.

antwerpen18
Naast de drukkerij hebben ze nog een enorme hoeveelheid aan oude boeken. Hier kun je de afbeelding in boeken zien met de gegraveerde koperen plaat ernaast. Zo kun je precies zien hoe de afbeeldingen gemaakt zijn.

antwerpen19
Zoals je misschien al merkt, hebben we de eerste dag enorm veel gelopen (mede dankzij mijn goede richtingsgevoel). Het werd dus wel tijd om even op een terras neer te ploffen voor wat te drinken, te eten en om lekker te zitten. We gingen zitten op een terras op de Grote Markt, omdat we dit plein zo gezellig vonden.

antwerpen21
Voor het avondeten besloten we ook op de Grote Markt te blijven. We aten bij een Italiaan met uitzicht op het stadhuis. Het eten was ontzettend lekker!

antwerpen22
Maikel had een (zeer uitgebreide) spaghetti aglio olio.

antwerpen23
Ik had gekozen voor een pizza carpaccio. Ik had dat nog nooit eerder gegeten, maar het is aan te raden. Erg lekker!

Daarna vertrokken we naar het hotel. We hadden een hotel buiten het centrum, omdat we daar een cadeaubon voor hadden. Ik heb daar verder geen foto’s van, omdat we daar eigenlijk amper geweest zijn. We kwamen daar ’s avonds aan en gingen ’s ochtends vroeg weer op pad.

antwerpen24
We hadden geen ontbijt bij het hotel genomen, omdat we het leuker vonden om in de stad nog wat te eten. We besloten broodjes te kopen en dit in het Stadspark op te eten. Het Stadspark was leuk om even doorheen te wandelen. Er waren trouwens echt bizar veel mensen aan het hardlopen.

antwerpen25
Een prachtige brug, jammer van alle graffiti die je op deze foto gelukkig niet zo ziet.

antwerpen26
Lekker in het zonnetje met onze broodjes! Ik had een crossaintje en een chocoladebroodje genomen, Maikel nam een panini met tomaat, mozzarella en pesto.

antwerpen27
Bij dit konijntje in het park moest ik gelijk aan Iris denken.

antwerpen28
De tweede dag stond er iets heel leuks op de planning: Zoo Antwerpen! We hadden natuurlijk de eerste dag al zo veel van de stad gezien, dat we de tweede dag vooral in de dierentuin wilden lopen. Ik vind dierentuinen nog steeds zo leuk.

antwerpen29
Volgens mij had de dierentuin in Antwerpen een beetje een overschot aan apen, want er waren er echt heel veel.

antwerpen30
We hebben de hele dag door de dierentuin gelopen, er was genoeg te zien! Het leukste vond ik dat ze ook trappen omhoog hadden zodat je bijvoorbeeld boven het verblijf van de olifanten kon kijken. We hebben nog geluncht in de dierentuin, maar dat was zo smerig dat ik daar geen woorden aan vuil wil maken. Na de dierentuin zijn we nog één keer Antwerpen in gegaan om te winkelen, maar ik vond eigenlijk niks leuk. Rond een uur of vijf zijn we weer richting het centraal station gelopen om de trein naar Amsterdam te nemen.

Ik heb genoten van onze mini stedentrip naar Antwerpen! Ik blijf het een mooie stad vinden. Met mijn studie was ik er maar één dag geweest, ik vond het leuk om nu nog meer te bekijken. De dierentuin vond ik ook geweldig, een aanrader voor als je ook nog naar Antwerpen gaat. Hoewel het geen mega vakantie was, heb ik toch het gevoel dat ik er even uit ben geweest.

Maikel en ik hebben van de vakantie ook veel gefilmd, dat zal later nog online komen!

Vind je dit leuk? Steun mij hier: