Recensies

Recensie: Het diner – Herman Koch

hetdinerHet diner Herman Koch

• 304 pagina’s
  • Gepubliceerd op 1 januari 2009 door Anthos
  • Buy This Book from Book Depository, Free Delivery World Wide of in het Nederlands via bol.com.

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een chique restaurant. Ze praten over alledaagse dingen maar vermijden steeds één onderwerp: hun kinderen. De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Er zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en het is nog niet duidelijk wie de jongens precies zijn. Maar hoe lang blijft dit onbekend? Is het niet handiger om de jongens aan te geven? Bij het diner moeten de ouders van Michel en Rick een moeilijke beslissing maken die de rest van het leven van de jongens zal beïnvloeden.

Ik vond dit boek van Koch een heel goed boek. Het begint iets langzaam, ik wist wel dat er iets aan de hand was met Michel en dat hij iets gedaan had, maar de gesprekken bij het diner gingen daar nog totaal niet over. Als het eenmaal duidelijk is wat de jongens gedaan hebben wordt het boek spannender en leest het sneller weg. Wat ik ook origineel vond aan het boek was dat bijna het hele boek zich afspeelt tijdens het diner. Het boek is verdeeld in verschillende stukken die gerelateerd zijn aan het vijf-gangen menu in het chique restaurant. De verschillende delen van het boek zijn de verschillende gangen in het menu. Je hebt het aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en digestief. Het laatste deel heet “De fooi” en speelt zich een dag na het diner af. Ik vond deze opbouw interessant, origineel en goed bij het verhaal passen.

Verder vind ik de hoofdpersoon (Paul Lohman) vanuit wie het verhaal verteld wordt, niet zo sympathiek overkomen. Dit was ook in het vorige boek wat ik van Herman Koch las (Zomerhuis met zwembad) het geval. Ik denk dat het dus typerend is aan de schrijfstijl van Koch. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden om een verhaal te lezen met een onsympathiek persoon in de hoofdrol, gelukkig had ik hier weinig last van. Ik had nog nooit een boek gelezen met zo’n hoofdpersoon en ik vond het dus vernieuwend.

Al met al vond ik dit een goed boek. Ik vond het jammer dat het boek zo langzaam begon en de hoofdpersoon niet echt sympathiek was, maar de opbouw van dit verhaal en de originele schrijfstijl maken dit helemaal goed.